torsdag 18. mars 2010

Miljøvennlig og praktisk

Jeg har bodd et år i USA, og der hadde jeg den mest praktiske innretningen på kjøkkenet man kan tenke seg - en avfallskvern. Tenk å slippe den posen med stinkende matavfall under vasken din, og bare kaste all mat rett ned i vasken - trykk på en knapp, og vips så er det borte. I det svenske onlinemagasinet Coordamamazine.se, som skriver om hjem, barn og interiør, kan du lese mer om denne geniale oppfinnelsen. Maten som kvernes, blir ikke bare mindre i volum, men den omdannes i tillegg til miljøvennlig biogass. Jeg lurer på om det er mulig å få tak i dette i Norge. Noen som vet???

Ha en grønn og strålende dag :)

post signature

8 kommentarer:

  1. Jeg aaner ikke, men kjempe lur løsning! ;-)

    SvarSlett
  2. Det er mulig å få tak i, men det er opp til kommunen din om de har ordninger som gjør dette mulig i praksis.. Jeg har faktisk sjekket dette, men hos oss var det heller vanskelig :S synd!
    Lykke til om du vil ta dette opp med din kommune!! :)

    SvarSlett
  3. Det er riktig som Idun sier...
    Det er mulig å få tak i, men ikke alle kommuner har godkjent for bruk av disse, men det er likevel mange som har installert slike til tross for dette.

    Det er mulig å kontakte nibu.no for å spørre om hvem som forhandler slike.

    SvarSlett
  4. Syster til Gabriel har sånn kvern, men trur det bare går rett i avløpet då.
    Bente N.

    SvarSlett
  5. Hei, Lene!

    Takk for hyggelig hilsen:) Hvor finner jeg bilder av skapet som du snakket om? :)

    Ha en fortsatt fin mandag!!

    Klem klem
    Anette:)

    SvarSlett
  6. Skapet var helt nyyydelig, Lene!! Men jeg tror det er litt for bredt til den "ledige" veggen min på kontoret ... dessuten bor du vel et godt stykke unna Østlandet?! *sukk*

    Ha en fin-fin mandagskveld!

    Klem klem
    Anette;)

    SvarSlett
  7. Virker ufornuftig å slippe ut i kloakken. Hvordan er det miljøvennlig fremfor å levere i kompostinnsamlingen?

    SvarSlett
  8. Jeg vil også ha! Har savnet det siden jeg bodde i USA tidlig på 80 tallet. Har ikke hørt om noen i Norge som har.

    SvarSlett